Statystyki
- Odwiedziło nas: 1544029
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
Kalendarium
Niedziela, 2024-04-28
Imieniny: Bogny, WaleriiLokalizacja
Galeria
PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
ZESPOŁU SZKÓŁ
W GRABOWIE
Nowym zadaniem wpisanym do realizacji biblioteki i Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej w roku szkolnym 2016/2017 będzie:
1. Realizacja zadań wynikających z priorytetu MEN „ Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży”.
2. Opracowanie regulaminu i planu pracy Koła Przyjaciół Biblioteki.
Cel główny:
1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci
i młodzieży.
Cele szczegółowe:
- Realizacja zadań statutowych Zespołu Szkół w odniesieniu do podstawy programowej.
- Organizowanie działań rozwijających kompetencje czytelnicze wśród uczniów.
- Umożliwienie tworzenia i przetwarzania informacji w celu pogłębiania wiedzy, zrozumienia świata, kształcenia wyobraźni poprzez dostęp do zbiorów biblioteki
i centrum multimedialnego. - Współpraca z uczniami, nauczycielami, administracją szkolną i rodzicami.
- Propagowanie czytelnictwa w szkole poprzez głośne czytanie wybranych pozycji książkowych, konkursy, gazetki oraz wzbogacanie księgozbioru o nowości wydawnicze.
PRACA PEDAGOGICZNA |
|||
Rodzaj zajęć |
Formy realizacji |
Termin i częstotliwość
|
Uwagi |
Udostępnianie zbiorów |
Wypożyczenia książek na lekcje, do klasopracowni, do domu uczniom, nauczycielom, rodzicom uczniów, pracownikom szkoły. Udostępnianie podręczników dla uczniów według regulaminu, z którym zostali zapoznani uczniowie i rodzice, zatwierdzonego przez dyrektora Zespołu. Wydawanie uczniom ćwiczeń zakupionych z dotacji rządowej. Założenie kart czytelniczych uczniom klas I szkoły podstawowej i gimnazjum oraz uaktualnienie pozostałym czytelnikom.
|
Cały rok
|
|
Działalność informacyjna i poradnictwo
|
Udzielanie informacji jak korzystać ze SCIM w bibliotece szkolnej celem wyszukiwaniu informacji w zbiorach |
Cały rok
|
|
Udzielanie informacji tekstowych, rzeczowych, bibliotecznych, bibliograficznych, katalogowych... |
Cały rok
|
|
|
Udzielanie porad w wyborach czytelniczych. Porad w wyborach dalszego kształcenia w ramach doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjum. |
Cały rok
|
|
|
Edukacja czytelniczo-medialna
|
Realizacja modułu bibliotecznego na zajęciach warsztatowych w czytelni - prezentacja multimedialna „Katalogi biblioteczne, - korzystanie z e-bocków.
|
Na zastępstwach doraźnych z przydziału dyrektora szkoły |
|
Instruktaż indywidualny |
Doraźnie |
|
|
Konkursy
|
Konkurs na najlepszego czytelnika |
V- VI |
Współpraca bibliotekarza
|
Konkurs: ,,Czytanie ze zrozumieniem" Konkurs plastyczny: „Ilustracje do wierszy Brzechwy”. Konkurs Walentynkowy- plastyczno-literacki.
|
III-V XI
II |
||
Kultura czytelnicza, postawy moralne
|
Praca indywidualna z czytelnikiem w czasie wolnym |
Cały rok
|
|
Rozmowy na temat zainteresowań, potrzeb, osiągnięć, trudności, pomoc w doborze odpowiedniej literatury |
Cały rok
|
|
|
Organizowanie uczniom czasu wolnego: - Spotkania z książką i czasopismem. - Godziny czytania. - Gry i zabawy literackie. - Zajęcia internetowe z uczniami oczekującymi na lekcje i odwozy. |
Cały rok
|
|
|
Propagowanie książek i czasopism
|
Wykonywanie gazetek, kącików i wystaw okolicznościowych, rocznicowych, tematycznych. Plakaty, rysunki, wydruki, teksty. |
Cały rok
|
|
Informowanie uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców o nowościach wydawniczych w formie gazetki bibliotecznej. |
Cały rok
|
|
|
Promowanie biblioteki: Prowadzenie ekspozycji „Biblioteka informuje", i „Polecam Ci tę książkę",
|
Cały rok
|
|
|
Współpraca ze środowiskiem szkolnym: |
Konsultacje z nauczycielami odnośnie listy lektur obowiązkowych i uzupełniających na cały rok. Współpraca z dyrektorem szkoły w realizacji zadań bibliotecznych (budżet, zaopatrywanie w nowości...). Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów na najciekawszą współczesną książkę dla młodzieży. |
Cały rok
|
|
1. Wspieranie nauczycieli i uczniów w rozwoju i w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
|
Pomoc nauczycielom i uczniom przy redagowaniu, pisaniu, drukowaniu i kserowaniu potrzebnych materiałów, Przygotowywanie w formie dokumentu: różnych rozporządzeń MEN prawa oświatowego i szkolnego, z których mogą korzystać nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły. Doradztwo nauczycielom w zakresie nowości metodycznych Pomoc nauczycielom, uczniom, organizacjom szkolnym w przygotowywaniu imprez, konkursów...(wybór, poszukiwanie tekstów, montaży słowno- muzycznych, literatury, konspektów, scenariuszy...) |
Cały rok
|
|
2. Organizowanie warsztatu dydaktycznego dla nauczycieli i uczniów
|
Uzupełnianie banku przydatnych materiałów (kartoteki tekstowe, zestawienia bibliograficzne) na tematy zgłaszane przez uczniów i nauczycieli Uzupełnianie kartotek już istniejących o nowe teksty - Awans zawodowy nauczyciela - Profilaktyka zdrowotna - Problemy wieku dorastania - Ochrona środowiska |
Cały rok
|
|
3. Opieka nad redakcją szkolnej kroniki |
Prowadzenie kroniki szkolnej. |
Cały rok
|
|
5. Wspieranie nauczycieli i uczniów przy korzystaniu z technologii komputerowej |
Udostępnianie nauczycielom komputerów, pomoc uczniom w pracach z komputerem, z Internetem, Pomoc uczniom klas III w wypełnianiu komputerowego naboru elektronicznego. |
IV- VI
|
|
Współpraca ze środowiskiem pozaszkolnym
|
Wymienianie doświadczeń z innymi bibliotekami (konkursy: recytatorski, plastyczny, fotograficzny; szkolenia i warsztaty dla nauczycieli bibliotekarzy). |
Doraźnie
|
|
Współpraca z wydawnictwami szkolnymi, oświatowymi, księgarniami internetowymi
|
Doraźnie, przy zakupach nowości
|
|
|
Doskonalenie zawodowe bibliotekarza |
Udział w kursach, szkoleniach organizowanych przez szkołę, |
Według terminarza Rady Pedagogicznej |
|
Samokształcenie
|
Udział w warsztatach dla nauczycieli bibliotekarzy. Śledzenie nowości wydawniczych dotyczących edukacji i bibliotekoznawstwa. |
Cały rok
|
|
PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE |
|||
Nowe kartoteki czytelnicze
|
Założenie kart czytelniczych uczniom klas I szkoły podstawowej i gimnazjum oraz uaktualnienie pozostałym czytelnikom.
|
IX
|
|
Planowanie i sprawozdawczość
|
Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki. Prowadzenie statystyki dziennej, półrocznej i rocznej. Okresowe analizy czytelnictwa, informowanie wychowawców klas o czytelnictwie klasowym. Sprawozdanie z pracy biblioteki za I semestr i cały rok. |
IX I , VI 2 razy w semestrze
I , VI |
|
Organizacja lokalu
|
Zaopatrywanie czytelni w druki biblioteczne, materiały piśmienne, drukarskie (rejestr ubytków) Wykonanie plansz metodycznych wspierających edukację czytelniczo - medialną. Inne prace artystyczno- techniczne propagujące czytelnię. |
X
Cały rok
Doraźnie
|
|
Gromadzenie zbiorów
|
Zakup nowości popularnonaukowych. Uzupełnienie ilości niektórych lektur szkolnych Zakup zbiorów multimedialnych (według potrzeb). Wpis do księgi inwentarzowej książek od sponsorów. |
Cały rok X-XI
Cały rok Doraźnie
|
|
Opracowywanie zbiorów
|
Gromadzenie innych dokumentów piśmiennych i niepiśmiennych. Ewidencja nowości: - Protokoły wpisanych książek od sponsorów. - Wpisy inwentarzowe - Opracowanie techniczne, formalne i rzeczowe nowości. Katalogowanie zbiorów. |
Cały rok
Cały rok
|
|
Konserwacja zbiorów
|
Naprawy uszkodzonych egzemplarzy, |
W środy podczas prac bibliotecznych |
|
Selekcja zbiorów
|
Selekcja zniszczonych, nieużytecznych i zagubionych zbiorów, sporządzanie protokołów ubytków i ich wpis do rejestru ubytków |
V- VI
|
|
Organizacja warsztatu informacyjnego |
Sporządzanie opisów bibliograficznych, katalogowanie. Rozpoczęcie pracy z programem MOL NET+. Opracowanie zbiorów bibliotecznych. |
Cały rok
|
|
Wykonywanie kart rozdzielczych do katalogów. |
Doraźnie |
|
|
Inne zakupy
|
Zakup nagród książkowych dla uczniów na zakończenie roku szkolnego. Konsultacje z Radami Rodziców w sprawie doboru nagród i kwoty pieniężnej na ich zakup. Zaopatrywanie uczniów w podręczniki i ćwiczenia na rok szkolny 2016/17 |
VI
VI-IX
|
|
Prace zlecone
|
Wykonanie i rozprowadzenie wśród uczniów list podręczników i ćwiczeń na przyszły rok szkolny 2016/17 |
V- VI
|
|
Administracja biblioteczna
|
Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej: - dziennik biblioteki, - księgi inwentarzowe, - dowody wpływów i ubytków, - zeszyt wypożyczeń dokumentów prawnych, - zeszyt wypożyczeń czasopism i broszur zeszytu rozliczenia finansowego. |
Cały rok |
|
Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej
- Założenie zeszytu odwiedzin pracowni SCMI.
- Kierowanie i pomoc użytkownikom w doborze interesujących stron w Internecie.
- Kontrola użytkowników.
- Udostępnianie uczniom i nauczycielom urządzenia wielofunkcyjnego, drukarki, skanera do celów edukacyjnych.
- Udostępnianie SCIM do wspomagania ucznia zarówno przy realizacji treści czytelniczych i medialnych, jak również innych przedmiotów.
- Udostępnianie SCIM uczniom, nauczycielom, realizującym projekty edukacyjne, kołom zainteresowań, organom szkoły.
mgr Aneta Pionko