Krzyżacy to motyw przewodni arkusza z historii i wiedzy o społeczeństwie, który dziś od godziny 9.00 napisali gimnazjaliści. Chodzi oczywiście o zakon krzyżacki, który w dość oczywisty sposób łączy się również ze średniowieczem. Ta epoka zdominowała egzamin gimnazjalny z części humanistycznej.
Statystyki
- Odwiedziło nas: 1545143
- Do końca roku: 242 dni
- Do wakacji: 49 dni
Kalendarium
Piątek, 2024-05-03
Imieniny: Jaropełka, MariiLokalizacja
Galeria
Egzamin trzecioklasistów
23 kwietnia 2014r. trzecioklasiści rozpoczęli egzaminy, które trwać będą do piątku 25 kwietnia. W pierwszym dniu pisać będą część humanistyczną, w drugim matematyczno - przyrodniczą i w trzecim z języka obcego nowożytnego.
Egzamin umożliwia uczniom sprawdzenie swojej wiedzy, którą zdobywali przez ostatnie trzy lata w gimnazjum.
"Zakończyła się pierwsza część egzaminu gimnazjalnego 2014 - gimnazjaliści napisali testy z historii, wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego. Na rozwiązanie arkusza z historii i wiedzy o społeczeństwie uczniowie ostatnich klas gimnazjów mieli 60 minut, na rozwiązanie arkusza z języka polskiego uczniowie mieli 90 minut.. Oto ARKUSZE i PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - z czym w tym roku musieli się zmierzyć gimnazjaliści piszący egzamin gimnazjalny 2014?
Krzyżacy to motyw przewodni arkusza z historii i wiedzy o społeczeństwie, który dziś od godziny 9.00 napisali gimnazjaliści. Chodzi oczywiście o zakon krzyżacki, który w dość oczywisty sposób łączy się również ze średniowieczem. Ta epoka zdominowała egzamin gimnazjalny z części humanistycznej.
Trzeba było również dużo wiedzieć o umacnianiu władzy szlachty w XVI-wiecznej Polsce i wojnach toczonych w XVII wieku na ziemiach polskich. Należało znać różnicę między abdykacją i detronizacją. Jak co roku pojawiły się pytania ze wszystkich okresów historycznych. Wiedza z zakresu historii kultury też była niezbędna - uczniowie musieli rozpoznać, które z poniższych budowli postały w średniowieczu.
Gimnazjaliści narzekali na bardzo szczegółowe pytania o daty rozmaitych wydarzeń. Średniowiecze i XVI-XVII wiek to czasy dość odległe i może przez to okazały się zbyt trudne dla uczniów ostatnich klas gimnazjalnych?
Gimnazjalista śmieje się z wiedzy o społeczeństwie
Z zakresu wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści zmierzyli się z zadaniami dotyczącymi religii, musieli także wiedzieć, kto wydaje ustawy i inne dokumenty. Pojawiły się pytania o emancypację kobiet na początku XX wieku. W arkuszu znalazło się zaledwie kilka map, które były materiałami źródłowymi do zadań, i tylko jeden wykres. Wielu rozbawiło ostatnie pytanie opatrzone taką oto ilustracją. Doczekała się już własnego fanpage'a.
Chwilę po egzaminie zadania z wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści zwykle oceniali jako łatwiejsze. Zobaczymy, jak to się przełoży na wyniki egzaminu.
Gimnazjaliści nie narzekali też na język polski. Z tekstów pojawiły się między innymi fragment "Hebanu" Ryszarda Kapuścińskiego i jedna z bajek Ignacego Krasickiego. Napisać należało rozprawkę na temat: "Ciekawość - ułatwia czy utrudnia życie?". Jak zwykle argumenty trzeba było zilustrować przykładami z literatury. Wśród najczęściej wymienianych przez uczniów przykładów literackich znalazły się takie utwory jak "Mały Książę", "Oskar i pani Róża" czy mit o Dedalu i Ikarze.
Emocje związane z dzisiejszym egzaminem nie zdążą chyba opaść do jutra, kiedy to uczniowie klas III będą musieli zmierzyć się z częścią matematyczno-przyrodniczą egzaminu."